Zoeken
Algemeen

Minister wil concessie NS verlengen
20/11/2011 | Door: Erik Kruithof

Afgelopen vrijdag heeft minister Melanie Schultz van Haegen bekend gemaakt dat zij voornemens is om NS vanaf 2015 voor nog eens 10 jaar aan te wijzen als belangrijkste speler op het hoofdrailnet. In ruil hiervoor heeft de NS toegezegd dat intercity's op weekendavonden langer blijven rijden, er meer spoorlijnen komen waar elke 10 minuten een trein rijdt en dat alle treinen, ook sprinters, uitgerust worden met toiletten. In deze nieuwe concessie is dan ook de nu problematische HSL opgenomen. Naast de Fyra zullen dan ook reizigers op de lijnen Den Haag - Eindhoven en Rotterdam - Almere deels gebruik kunnen maken van het HSL-spoor. In Limburg zal de NS op ten minste twee lijnen concurrentie moeten gaan toestaan. De NS zal in totaal 2,2 miljard euro betalen voor de concessie.

Reünie 1200’en trekt veel bekijks
12/11/2011 | Door: Erik Kruithof

De reünie van acht locomotieven uit de serie 1200 trok vandaag veel bekijks op station Amersfoort. Deze reünie vormde de afsluiting van het jubileumjaar van de Nederlandse Vereniging van Belangstellenden in het Spoor- en Tramwegwezen (NVBS) welke nu 80 jaar bestaat. De serie 1200 bestaat dit jaar overigens 60 jaar. Ter ere van die twee jubilea organiseerde de NVBS een rondrit met de locomotieven. De rit begon rond 9 uur op Utrecht Centraal. Onderweg waren er vijf stops. Bij de stop op station Amersfoort werden alle acht nog bestaande locomotieven van de serie 1200 achter elkaar opgesteld.

Virgin wil HSL overnemen
09/11/2011 | Door: Erik Kruithof

Het Britse Virgin heeft afgelopen zomer een plan voor de exploitatie van de HSL ingediend bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Virgin ziet mogelijkheden om de slecht lopende HSL op korte termijn over te nemen. Bovendien heeft Virgin het ministerie voorgesteld het hoofdkantoor voor de Europese activiteiten van Virgin in Nederland te vestigen. Virgin zou zijn treinactiviteiten in Europa verder willen uitbouwen. Het ministerie is tot nu toe niet ingegaan op het plan.

Blauwe bord vervangen in Utrecht Centraal
30/10/2011 | Door: Erik Kruithof

Na 23 jaar trouwe dienst is het blauwe vertrektijden bord in de hal van Utrecht Centraal dit weekend vervangen door een digitale variant welke is opgebouwd uit 6x6 displays. Op de andere grote stations was het blauwe bord reeds vervangen. Dit laatste exemplaar uit Utrecht zal worden overgebracht naar het Spoorwegmuseum. Het blauwe bord van Utrecht Centraal werd ceremonieel uit dienst gesteld. Tijdens deze ceremonie lanceerde NS een iPad app welke een replica is van het oorspronkelijke blauwe bord.

Minister heeft meer tijd nodig voor HSL plan
20/09/2011 | Door: Erik Kruithof

Minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur slaagt er niet in om voor Prinsjesdag de plannen te presenteren die financiële problemen bij de High Speed Alliance moeten oplossen. Te weinig mensen maken gebruik van de Fyra-treinen, met name tussen Amsterdam en Rotterdam. Aanvankelijk dacht Schultz in de zomer een oplossing te kunnen presenteren. Toen dat niet lukte, vroeg de Kamer haar om voor Prinsjesdag geïnformeerd te worden wat nu dus ook niet lukt.

NMa wil specifieke eisen aan concessieverlening
14/09/2011 | Door: Erik Kruithof

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) roept de minister van Infrastructuur en Milieu op om scherp te onderhandelen over de komende concessieverlening van het hoofdrailnet. De huidige concessie voor het hoofdrailnet is in handen van NS en loopt tot 1 januari 2015. De NMa heeft geen voorkeur voor onderhands gunnen of openbaar aanbesteden, maar prestaties van de spoorvervoerders zouden wel specifieker en concreter omschreven moeten worden. De prestaties zouden bovendien transparanter en gedetailleerder moeten worden gemeten en gepubliceerd. Hiervoor zou er zou een onafhankelijke instantie moeten komen die de vervoersprestaties meet.
Lees verder >>

Bijna 100 passages stop tonend sein
15/09/2011 | Door: Erik Kruithof

In het eerste helft van 2011 hebben machinisten bijna honderd keer een rood sein op het spoor gemist. In totaal reden 92 treinen door rood, zo'n tien meer dan in de eerste helft van vorig jaar. Een deels van de meldingen moet nog wel onderzocht worden, waardoor er ook nog valse meldingen tussen kunnen zitten.

Noordrijn-Westfalen wil derde spoor Betuweroute
01/09/2011 | Door: Erik Kruithof

De Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen wil het derde spoor voor de Betuweroute voorfinancieren om het project te bespoedigen. Volgens economieminister Harry Voigtsberger van Noordrijn-Westfalen ligt de vertraging in de aanleg van het derde spoor tussen Zevenaar en Oberhausen niet de planning of gezamenlijke wil, maar aan de financiering. Noordrijn-Westfalen heeft daarom aangeboden om haar deel van de financiering als deel als eerste te benutten. Als tegenprestatie moet de Bondsregering dan wel garanderen dat zij de uitbreiding direct daarna compleet financiert.

Concessie HSL en hoofdrailnet mogelijk samengevoegd
07/08/2011 | Door: Erik Kruithof

Minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur overlegt met de NS over het samenvoegen van de concessies voor het hoofdrailnet en de HSL. Dit om de financiële met de exploitatie van de lijn het hoofd te bieden. Als de concessies samengevoegd worden gaat de NS waarschijnlijk een gebruiksvergoeding betalen voor het totale netwerk. Deze vergoeding zal dan vele miljoenen lager zijn dan wat de NS nu gezamenlijk betaald voor het hoofdrailnet en de HSL.

Provincie Overijssel start aanbesteding Zwolle - Kampen
07/08/2011 | Door: Erik Kruithof

De Provincie Overijssel is gestart met het aanbesteden van de spoorlijn Zwolle – Kampen als tram verbinding. De Regiotram gaat de trein vervangen die nog tot eind 2012 Zwolle en Kampen verbindt. Geïnteresseerde kunnen begin november een offerte uitbrengen voor het uitvoeren van de tram verbinding. Met de komst zal er in een kwartiersdienst worden gereden en komen er extra haltes in Voorsterpoort, Stadshagen, Werkeren en Kampen-Oost. De provincie rekent dat de ombouw van de spoorlijn en het aanschaffen van nieuw tram materieel zo’n 2,5 jaar gaat duren, zodat in augustus 2014 de Regiotram Zwolle en Kampen opnieuw kan verbinden. De concessie voor de Regiotram zal 15 jaar geldig zijn.

Oudere berichten >>

Laatste Nieuws

Train Magazine op Twitter